> ImSyaAz-SeVen <
Sunday 9 March 2014 | 00:00 | 0 Love Note


Kita bertanya : kenapa aku diuji ?Al-Quran menjawab : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, 'kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang berdusta," Surah al-Ankabut, ayat 2-3
Kita bertanya : kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan ?Al-Quran menjawab : "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." Surah al-Baqarah, ayat 216
Kita bertanya : kenapa ujian seberat ini ?Al-Quran menjawab : "Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya" Surah al-Baqarah, ayat 286
Kita bertanya : kenapa kita rasa frust ?Al-Quran menjawab : "Janganlah kamu bersifat lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman"Surah Ali Imran, ayat 139
Kita bertanya : bagaimana harus aku menghadapinya ?Al-Quran menjawab : "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"Surah al-Baqarah, ayat 45
Kita bertanya : kepada siapa kita berharap ?Al-Quran menjawab : "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadanya aku bertawakal"Surah at-Taubah, ayat 129
Kita bertanya : apa aku dapat daripada semua ujian ini ?Al-Quran menjawab : "Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka"Surah at-Taubah, ayat 111
Kita bertanya : Aku tak tahan !Al-Quran menjawab : "...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir" Surah Yusuf, ayat 12
Kita bertanya : Sampai bila aku akan merana beginiAl-Quran menjawab : "Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan" Surah al-Insyirah, ayat 5-6
\


posted by Unknown @ 00:00
 

0 Comments:

Post a Comment

Older Post
Newer Post






You have no idea how much I like you, how much you make me smile, how much I love talking to you, or how much I wish you were mine. Sometimes hit, sometimes miss, it’s always like that Just do it right tomorrow, it’s just a small mistake.


1 2 3 4 5





Kawan :)

Mine Them Linky Home