> ImSyaAz-SeVen <
Tuesday, 10 December 2013 | 16:03 | 0 Love Note




Dengan Lafaz Bismillah,

Assalamualaikum wbt,
Sucikanlah hatimu,
Dengan menghayati kata-kataNya padamu,
Melalui membaca Al-Quran dan taddabur ayatNya.
[Arani Anwah]
***
‘ Dengan nama Allah yang Maha Pengasih,Maha Penyayang’
Sungguh, tiada apa yang lebih besar dari Ar-Rahman, Ar-Rahim Allah SWT. Kerna sifat Ar-Rahman-Nya, maka di dunya ini setiap makhluk merasa 1 dari 100 nikmat yang Allah janjikan. Kerna sifat Ar-Rahim-Nya, hanya orang yang beriman dan bertaqwa pada-Nya sahaja yang akan merasai 99 nikmat yang Allah janjikan.
‘Apabila langit terbelah. Dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya patuh.’
[Al-Insyqaq :1-2]
Tatkala Yaumul Qiyamah, langit yang sebelum ini menaungi kita dari panas terik matahari, akhirnya akan terbelah kerna patuhnya ia kepada Tuhannya, Penciptanya, ya’ni Allah. Langit yang tiada akal, hanya menuruti perintah Allah penciptanya. Apakah kalau ia ada akal, ia lebih mulia dari kita? Sedangkan tujuan penciptaan kita adalah sama, Cuma akal sahaja yang membezakan darjat kita.
‘Dan apabila bumi diratakan. Dan memuntahkan apa yang ada di dalamnya dan menjadi kosong.’
[Al-Insyiqaq :3-4]
Tatkala Yaumul Qiamah, bumi sebelum ini ada pasak-pasak gunungnya, hancur kerna takutnya pada Penciptanya. Takut dan akur, kerna hari pembalasan akhirnya sudah tiba. Yang hidup akan bertempiaran lari kerna takut, dan akhirnya mati. Dan tatkala itu, apa yang mati terkubur dalam bumi akan bangkit, bangkit dari tanah. Mengetahui bahwa sudah tibanya hari kebangkitan dan pembalasan kepada setiap amal mereka tatkala nyawa masih dalam diri mereka.
‘Dan patuh kepada Tuhannya, dan sudah semestinya ia patuh.’
[Al-Insyiqaq :5]
Maka mengapa kamu masih tidak bangkit dan sedar dari permainan dan senda-gurau ini? Mengapa kamu memilih jalan lebih hina dari yang tidak berakal? Mengapa kamu masih ingkar padaNya sedangkan kamu tahu, kamu akan kembali dibangkitkan untuk dihisab segala amalmu?
‘Wahai manusia! Sesungguhnya kamu telah berkerja keras menuju Tuhanmu, maka kamu akan menemuiNya.’
[Al-Insyiqaq :6]
Orang yang beriman, bertaqwa dan mengikhlaskan segala hidupnya di penjara dunya yang sementara, akan berjumpa denganNya yang sedia menanti hamba-hambaNya dengan redhaNya dan ganjaran dan nikmat yang hanya mereka merasainya. Hanya mereka yang merasainya di alam kekal abadi.
‘Maka adapun orang yang catatannya diberikan dari sebelah kanannya.Maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah’
[Al-Insyiqaq :7-8]
Sebagaimana mereka yang meminta untuk ditunjukkan jalan yang lurus, maka keputusan amal serta kedudukan mereka di sisi Allah juga lurus. Tiada cara lain yang menggembirakan mereka melainkan catatan diberikan pada kanannya, bukan kiri mahupun belakang. Dan itulah petanda kepada kebahagiaan mereka di akhirat kelak.
‘Dan dia akan kembali kepada keluarganya (yang sama-sama beriman) dengan gembira.
[Al-Insyiqaq :9]
Dan syurgalah tempat kembali mereka yang terbaik. Bersama keluarganya ya’ni orang yang beriman dan bertaqwa pada Allah tidak kira darjat, warna kulit, bahkan keturunan dan darah daging mereka yang dipandang tatkala di dunya yang sementara.



posted by iman syamilah @ 16:03
 

0 Comments:

Post a Comment

Older Post
Newer Post






You have no idea how much I like you, how much you make me smile, how much I love talking to you, or how much I wish you were mine. Sometimes hit, sometimes miss, it’s always like that Just do it right tomorrow, it’s just a small mistake.


1 2 3 4 5





Kawan :)

Mine Them Linky Home